تاریخ انتشار: شنبه 1403/04/09 - 09:00
کد خبر: 509087

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

رأی به اقتدار ایران/ از صفوف وطن‌پرستی تا اقتدار جمهور

رأی به اقتدار ایران/ از صفوف وطن‌پرستی تا اقتدار جمهور

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلفی پرداختند که مهم ترین آن‌ها رقابت تنگاتنگ جلیلی با پزشکیان در پای صندوق‌های رای بود که در پیشخوان مطبوعات خود عرضه کردند.

به گزارش  سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دیروز مردم عزیز و سرافراز ایران اسلامی پای در عرصه انتخاب گذاشتند و از امنیت و اقتدار ملی حراست کردند. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع  و موضوعات مهم دیگر نوشتند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر آغاز کرد: پیروز قطعی انتخابات جمهوری اسلامی و ملت ایران

پس از گذشت 40 روز از شهادت آیت‌الله رئیسی، پیشاهنگ جهاد و خدمت، ملت ایران پای صندوق‌های رأی رفت و نهمین رئیس‌جمهور ایران اسلامی را برگزید. دیروز مردم عزیز و سرافراز ایران اسلامی پای در عرصه انتخاب گذاشتند و از امنیت و اقتدار ملی حراست کردند. ملت آگاه ایران اسلامی به میدان آمد و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ملت بزرگ ایران پیروز قطعی انتخابات شدند.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری راس ساعت ۸ صبح جمعه با 60 هزار شعبه اخذ رأی در سراسر ایران اسلامی آغاز شد. زمان اخذ رأی ابتدا تا ساعت 20 و سپس تا ساعت 22 تمدید شد.
دیروز، تصویر بوسه کادر شعبه اخذ رأی در مسجدالنبی بر دستان شهروند روشندلی که برای شرکت در انتخابات به آن شعبه مراجعه کرده بود، منتشر شد که زیبا و الهام‌بخش بود. کودکان این سرزمین هم رأی دادن را تمرین کردند.

به گزارش ایرنا، آرتین سرایداران نیز که در حادثه تروریستی حرم شاهچراغ پدر و مادر خود را از دست داد، به همراه خواهر و شوهرخواهرش در شعبه اخذ رأی حاضر شد. بیماران هم از ادای وظیفه ملی بازنماندند و روی تخت بیمارستان به کاندیدای مورد نظر خود رأی دادند. کارکنان روی سکو‌های نفتی نیز در انتخابات شرکت کردند. به گزارش مهر، اقلیت‌های مختلف دینی با حضور پای صندوق‌های رأی همبستگی خود را با هموطنانشان به نمایش گذاشتند و در تعیین سرنوشت کشورشان سهیم شدند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: 7 مورد خرابکاری عمدی در فیبرهای نوری خنثی شد

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن ثبت رای و بازدید از اتاق مانیتورینگ وزارت کشور گفت: ۷ مورد خرابکاری عمدی داشتیم که تیم‌های اتصال بلافاصله ارتباطات را برقرار کردند.

احمد وحیدی، وزیر کشور صبح جمعه پس از صدور فرمان آغاز انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری گفت:‌ فرآیند برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۵۸۶۴۰ شعبه داخل و ۳۴۴ شعبه در خارج کشور را آغاز می‌کنیم.

در ادامه وطن امروز نوشت: همه سلایق

 بالاخره پس از روزها انتظار و پیگیری رقابت نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته (هشتم تیرماه) انتخابات برگزار شد و مردم کشورمان با حضور در 59 هزار شعبه اخذ رای (58 هزار و 640 شعبه در سراسر کشور و 344 شعبه در خارج از کشور) به کاندیدای مورد نظر خود از بین 4 نفر باقیمانده رای دادند.

انتخاباتی پرشور با مشارکت اقشار مختلف مردم که طی روزهای اخیر توجه افکار عمومی جهان را به خود جلب کرده بود؛ چنانکه در روز انتخابات بیش از 500 خبرنگار از رسانه‌های خارجی در ایران حضور یافتند تا از نزدیک روند انتخابات را پوشش دهند. آنطور که علیرضا شیروی، مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت ارشاد گفته بود: «بیش از ۵۲۰ خبرنگار و نماینده ۱۹۰ رسانه خارجی مقیم و غیرمقیم از ۳۴ کشور جهان با حضور در کشور، چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را پوشش میدانی دادند».

وی همچنین با اشاره به استقبال بی‌نظیر رسانه‌های خارجی طی چند دوره گذشته از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران گفته بود: «رسانه‌های 34 کشور اتریش، اسپانیا، استرالیا، آمریکا، انگلستان، ایتالیا، آذربایجان، آلمان، بحرین، پاکستان، ترکیه، الجزایر، چین، دانمارک، روسیه، زیمبابوه، ژاپن، سوریه، سوئد، عراق، عربستان، عمان، فرانسه، فلسطین، قرقیزستان، قطر، کره جنوبی، کره شمالی، کلمبیا، کویت، لبنان، مصر، ونزوئلا و یمن اخبار برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان را پوشش می‌دهند».

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: رأی به اقتدار ایران

دیروز سراسر ایران هیجان بود؛ هیجانی برای تعیین سرنوشت و شیوه اداره کشور برای چهار سال آینده. شهرها و روستاها، از ساعات اولیه صبح شاهد حضور مردمی بود که با حضور در محل‌های اخذ رأی، آمدند تا از میان چهار نامزد باقی‌مانده در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، نامزد مطلوب خود را تعیین کنند. به علت الکترونیکی بودن شیوه احراز هویت رأی‌دهنده‌ها که صرفاً با استفاده از کارت ملی و دستگاه‌های هوشمند صورت می‌گرفت، سرعت رأی‌گیری بالاتر از دوره‌های قبل بود.

برای همین در این دوره از انتخابات، برخلاف ادوار پیشین، در شعبه‌های کمتری صف‌های طولانی رأی دیده می‌شد. با وجود این، بعد از ظهر دیروز هنگامی که گرمی هوا فروکش کرد و خنکی غروب فرا رسید، آرام آرام موج حضور مردم پای صندوق‌های رأی نیز افزایش یافت تا گزارش‌های تصویری بسیاری از شعبه‌ها از تشکیل صف‌های طولانی خبر دهد. به همین خاطر بود که پس از اتمام مهلت رأی‌گیری در ساعت 18، این فرصت در چند نوبت تا ساعت 24 شب گذشته تمدید شد.

در کنار این حضور ایرانیان پای صندوق‌های رأی، گزارش‌های غیررسمی نشان می‌دهد که رقابت اصلی میان سه نامزد است؛ سعید جلیلی، مسعود پزشکیان و محمدباقر قالیباف. هرچند مصطفی پورمحمدی تا آخر رقابت‌ها باقی ماند و نام او در شعبه‌های اخذ رأی پیش روی رأی‌دهنده‌ها قرار داشت، اما گزارش‌های اولیه از صندوق‌های سیار و آرای روستایی در برخی استان‌ها، حاکی از آن بود که رأی‌دهندگان اقبال بسیار کمتری برای درج نام این نامزد در تعرفه‌های رأی داشتند.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: مردم، مایه دوام جمهوری اسلامی

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز و همزمان با آغاز رأی‌گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، رأس ساعت ۸ صبح با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) رای خود را در صندوق رای انداختند.رهبر انقلاب اسلامی پس از انداختن رای خود در صندوق سیار ۱۱۰، روز انتخابات را برای ایرانیان روز نشاط و شادی خواندند و با اشاره به قوام جمهوری اسلامی به واسطه حضور مردم در انتخابات، تاکید کردند:

مردم عزیز ایران موضوع رأی‌دادن و حضور در این آزمون مهم سیاسی را جدی بگیرند و هیچ‌گونه تردیدی به خود راه ندهند.حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای حضور پرشور مردم در انتخابات و کثرت رأی‌دهندگان را یک نیاز قطعی برای جمهوری اسلامی دانستند و گفتند: جمهوری اسلامی همان‌گونه که از نام آن مشخص است، حضور مردم در ذات آن لحاظ شده است، بنابراین عزت و آبروی جمهوری اسلامی در دنیا متوقف به حضور مردم است.

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: عمق دلدادگی مردم به جمهوری اسلامی

فرآیند اخذ رأی از رأی دهندگان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت ۸ صبح روز جمعه مورخ ۸ تیر ماه ۱۴۰۳ در شعب اخذ رأی سراسر کشور برگزار شد. سفارتخانه ها و کنسولگری های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف جهان همزمان با آغاز فرآیند رأی گیری در انتخابات ریاست جمهوری، فعالیت خود را آغاز کردند. به استناد ماده ۳۶ قانون انتخابات ریاست جمهوری کلیه افرادی که تابعیت ایرانی دارند و سن آنها ۱۸ سال تمام باشد؛ یعنی متولدین روز ۸ تیرماه ۱۳۸۵ و قبل از آن می‌توانستند با ارائه اصل شناسنامه و یا کارت ملی خود در انتخابات مذکور شرکت کنند.

گفتنی ا‌ست که تعداد شعب اخذ رأی در کل کشور ۵۸۶۴۰ است و از این تعداد  ۲۴۱۱۸ صندوق اخذ رأی مختص جامعه روستایی است.‌ ۱۵۲۱۵ شعبه سیار اخذ رأی وجود داشت که هم در شهرها و هم در مناطق صعب‌العبور مستقر بودند.۳۲ هزار شعبه در مدارس، بیش از ۱۲ هزار شعبه در مساجد و ۳۴۸ شعبه در دانشگاه‌ها مستقر بودند.

جوان نوشت: صفوف وطن‌پرستی

هر کدام از نامزد‌ها که چه در مرحله اول و چه در مرحله دوم پیروز شوند، این جمهوری اسلامی است که جشن پیروزی خود را با نمایش مردمان خاکی و صفوف وطن‌پرستان همیشه در صحنه برپا می‌کند. هرچند نظام گوشه چشمی هم به صفوف توبه‌کاران و پشیمانان و عذرخواهان که انتخابات‌های گذشته را تحریم کردند ولی جمعه صبح زود «همه آمدند» دارد و این را هم به فهرست موفقیت‌های سلسله‌وار سه سال اخیر خود اضافه می‌کند.

صفوف وطن‌پرستی حتی پیش از آغاز رأی‌گیری در روستا‌های مناطق محروم پشت در شعبه‌ها برپا شد. همیشه همین گونه بوده است. راضی‌ترین و پشتیبان‌ترین قشر‌ها از نظام و در بزنگاه‌هایی مانند انتخابات، محروم‌ترین مردم بوده‌اند.

این حقیقت را قبلاً نتایج یک پژوهش نیز نشان می‌داد که در ایران هرچه از مواهب دولتی بی‌بهره‌تر، در پشتیبانی از نظام راسخ‌تر! و این معنایی جز معنویت‌گرایی قشر وفادار به نظام ندارد. اما کسانی که بیشترین نفع مادی را از کشور می‌برند و همیشه مدعی و طلبکار بوده‌اند و با افتخار در چند انتخابات اخیر شرکت نکردند، نه اهل وطن‌پرستی هستند و نه اهل فروتنی در بزنگاه‌های انتخابات. کبر و دروغ و بلوا، تمامی هنر آن‌ها در شرایط صدق و صفا و یکرنگی مردم است.

جام جم نوشت: همه سلایق آمدند

بعد ازشهادت آیت‌ا...رئیسی وهمراهانش درخردادماه،طبق قانون اساسی مسئولان نظام موظف بودندتا۵۰ روزبعد ازفقدان رئیس‌جمهور، مقدمات برگزاری انتخابات را فراهم کنند تا سکان قوه مجریه کشور به فرد و گروه منتخب مردم سپرده شود؛

بر همین اساس چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری بعد از گذشت ۴۰ روز از شهادت سیدالشهدای خدمت، برای معرفی نهمین رئیس‌جمهور ایران برگزار شد و ملت ایران با عزم راسخ و مثال‌زدنی خویش در این حماسه سیاسی شرکت کردند تا حضور باشکوه‌شان در تشییع شهدای خدمت، امتداد یافته و برگ زرین دیگری بر افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران افزوده شود.

پس از انصراف دو تن از نامزدها، مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف به‌عنوان کاندیداهای نهایی انتخابات چهاردهم در معرض گزینش مردم ایران قرار گرفتند تا اصلح‌ترین گزینه برای سکانداری قوه مجریه انتخاب و طی چهار سال آتی عهده‌دار این پست حساس باشد.

فرآیند آغاز انتخابات نهمین رئیس‌جمهور طبق روال ساعت هشت صبح روز گذشته هشتم تیرماه با فرمان احمد وحیدی، وزیر کشور آغاز شد و رهبر انقلاب در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری با حضور در حسینیه جماران و در حضور بیش از۲۰۰خبرنگار وتصویربردار از رسانه‌های داخلی وبین‌المللی،رأی خود را به صندوق۱۱۰انداختند وروز انتخابات رابرای ایرانیان روز نشاط و شادی توصیف و با اشاره به قوام جمهوری اسلامی به واسطه حضور مردم در انتخابات، تاکید کردند: «مردم عزیز ایران موضوع رأی‌دادن و حضور در این آزمون مهم سیاسی را جدی بگیرند و هیچ‌گونه تردیدی به خود راه ندهند.»
     
نمایش همدلی ملی در انتخابات

انتخابات در نظام جمهوری اسلامی به‌عنوان مظهر مردم‌سالاری دینی از اهمیت ویژه‌ای در عرصه‌های داخلی و خارجی برخوردار است و علاوه بر این‌که حق و تکلیفی است که گذشتگان ما برای تعیین سرنوشت‌ کشور به دست مردم، برای ما به ارمغان آورده‌اند.

در ادامه همشهری نوشت: اقتدار جمهور

ایرانیان روز جمعه، 8تیرماه حماسه دیگری را در دفتر افتخارات ایران به ثبت رساندند و با حضور حداکثری پای صندوق‌های رأی، تجلی مردم‌سالاری در جمهوری‌اسلامی را به رخ جهانیان کشیدند.
اگرچه فرایند رأی‌گیری از ساعت 8صبح روز 8تیرماه در بیش از 58هزار شعبه اخذ رأی سراسر کشور آغاز شد، اما نخستین رأی را ایرانیان ولینگتون در نیوزیلند به صندوق انداختند تا فرایند رسمی انتخابات این بار نه از ایران، بلکه در شعبه‌های خارج از کشور آغاز شود. این درحالی است که وزارت امورخارجه به‌منظور دریافت رأی ایرانیان خارج‌از کشور تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده بود و با تدارک 344صندوق، اخذ رأی ایرانیان تسهیل شده بود.

در شرایطی که طی روزهای اخیر حال و هوای کشور کاملا انتخاباتی بود و همه‌چیز تحت‌تأثیر رقابت‌های 6کاندیدایی قرار داشت که در نهایت 2نفر از آنها (علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده) به نفع جبهه‌ انقلاب اعلام انصراف کردند، بیش‌از 61میلیون ایرانی واجد شرایط رأی دادن بودند و آخرین گزارش‌ها (تا ساعت20 روز جمعه) از مشارکت چشمگیر ایرانیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری حکایت داشت.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: رقابت تا نیمه‌تیر

انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری به دور دوم کشیده شد. تنها چیزی که عموم مراکز نظرسنجی درست پیش‌بینی کرده بودند، همین بود. البته درصد آرا از برآوردهای اولیه نشان می‌دهد هیچ نظرسنجی معتبری نتوانست میزان مشارکت و میزان رای هر کدام از کاندیداها را درست بگوید.  به‌هرحال مسعود پزشکیان و سعید جلیلی با فاصله رای کمی به مرحله دوم رفتند و انتخابات یک هفته دیگر ادامه پیدا می‌کند. حالا مهم‌ترین مسائل انتخابات اینها خواهد بود:

1. صحنه سیاسی انتخابات در هفته داغی که پیش رو داریم چگونه خواهد بود؟ با وجود اینکه تمام قدرت نیروهای سیاسی اصلاح‌طلب برای حمایت از پزشکیان به میدان آمدند ولی بدنه اجتماعی اصلاحات به دعوت رأس پاسخ ضعیفی نشان داد. نشانه آن مواضع کم‌وبیش تند برخی اصلاح‌طلبان در میانه رقابت 8 تیر است.

آنها بدنه را به خاطر به میدان نیامدن نکوهش کردند. از طرف دیگر با توجه به مشارکت تقریبا 40 درصدی در انتخابات و با فرض اینکه تا 65 درصد بدنه رای عمومی به شرکت در انتخابات نزدیک است، می‌توان اینگونه تحلیل کرد که ظرفیت تقریبا 25 درصدی مشارکت انتخابات ریاست‌جمهوری در دور اول به پای صندوق نیامد. آیا آنها در دور دوم رای می‌دهند؟ اگر آری، کدام فرد را انتخاب می‌کنند؟

حضور یا عدم حضور آنها با فرض اینکه همه 40 درصد دور اول در جمعه بعدی هم رای بدهند در تعیین‌تکلیف دولت چهاردهم مهم است.

گزارشی از امیر کریمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حسینیه معلی از ابتدای محرم پخش می شود
چرا مناظره زنده جلیلی و پزشکیان مهم است؟
تذکر نماینده مجلس به مسعود پزشکیان +فیلم
هشدار هواشناسی به کشاورزان کشور
جزئیات برگزاری مناظره‌ها مشخص شد +فیلم
وزیر صمت: خودروهای مشابه تولیدداخل وارد می‌کنیم
تولید نایلون
معاون وزیر نفت: شوک قیمتی بنزین راهکار رفع مشکل سوخت‌ نیست
سخنگوی شورای نگهبان: صحت انتخابات مرحله اول به تأیید شورای نگهبان رسید
جلیلی در جمع بازاریان: برای ۱۷ معضل اصلی بازار برنامه داریم
جدایی یک پرسپولیسی قطعی شد
پرسپولیس ۱۸۰ میلیارد تومان گرانتر از استقلال
مهاجم تیم ملی ایران در تور مورینیو
بیانیه جبهه پایداری درباره وحدت نیروهای انقلاب حول سعید جلیلی
اعتراض ایران به وزارت خارجه انگلیس +جزئیات
تصمیم باشگاه استقلال در مورد یامگا
جلیلی به بازار تهران رفت +فیلم
سریال معروف کره‌ای از سه‌شنبه در تلویزیون
چرا قالیباف امروز به مجلس نرفت؟
خواننده پاپ معروف از آمریکا به ایران بازگشت
وزیر آموزش و پرورش: مسمومیت سریالی دانش‌آموزان جنگ شناختی بود +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top